Az els lmnyem az j Fiestval kapcsolatban elg rdekes, ugyanis mr jval a hivatalos hazai bemutatja eltt tallkoztam kettvel a debreceni mrkakereskednl. ppen ezrt a debtlsakor nem is voltam jelen, mivel nem sok jdonsgot lttam volna, viszont gy hozta a sors, hogy le kellett tesztelnem egyet. Br ebben a kategriban sokan a legegyszerbb modelleket keresik, de a tapasztalatok szerint mr itt is a legjobban felszerelt autk fel kacsingatnak a vsrlk, ezrt esett a vlaszts egy 1.4-es Ghia-ra. n ugyan jobban rltem volna, ha az 1.4-es turbdzelt kapjuk meg (amely azonos a Citroen C3-ba, s Peugeot 206-ba szerelttel), de lltlag a benzines jobban fogy, ezrt ezt kaptuk.
Szebb, mint az eld
Azrt ez sem rossz, fleg mivel klsejvel hdt az aut. Elssorban a nk krben lehet npszer ezzel a formval, de mg az n sportkocsik ltvnytl elvakult szemem is felfedezett benne valami szpsget. Az j Fiesta tkletesen illik a Ford mostani, "New Edge" nvre keresztelt formatervezsi irnyvonalba, ezrt pont olyan sikeres lehet, mint nagyobb testvrei. Az biztos, hogy a rgi modellt sikerlt lekrznie, hiszen annl ltvnyosabb jelensg, st szerintem az egyik legszebb aut sajt kategrijban. Ezt tmasztja al, hogy az ltalam megkrdezettek mindegyike gy nyilatkozott, hogy a Fiesta jra megnyer formval jelentkezett, ellenttben a kzvetlen elddel. Ennek ellenre nem biztos, hogy mindenkinek tetszik a hatalmas fnyszrkkal dsztett orr vagy az oszlopokba integrlt lmpirl felismerhet farrsz, de bizonyra k lesznek kevesebben.
Ha a tesztautnk klsejt kellene rtkelnem, akkor kitrnk a szmomra nagyon tetszets ktnylemezre, fleg a dinamikus formj kdfnyszrkra, de az aut fara s oldalnzete is megkap, s ppen emiatt furcsa egy kicsit a kilincsek formja. Ehhez jn mg a kiss jellegtelen szn fnyezs, s mris nmileg romlott a pozitv sszkp. Mr sok ennl szebb Fiestt lttam, ezrt akiket a kpek nem gyznek meg az aut szpsgrl, azokat csak bztatni tudom, hogy az aut ennl tbbet tud mutatni egy megfelel sznvlasztssal. Fleg pirosban s kkben nz ki nagyon jl, de azrt vannak mg ms j sznek is a knlatban.
Aztn kinyitottam az ajtt
Ez mind nagyon szp, viszont egyszer be is kell szllni az autba, ekkor pedig mr alaposan tvltott a hangulatom. A kidolgozs ugyan mg elfogadhat, de az anyagok mr sokkal rosszabbul festenek. Minden j kemny kopogs manyag, igaz legalbb a felletk trhet. Maga a dizjn azonban mr megint nem tetszett, ugyanis kiss furcsa a forma, s a sznsszellts is rdekes. Az ajt pldul kritikn aluli, ezt mg a Fordos ktds rokonom is megjegyezte. A mszerfal full egyszer, valami divatos dolgot, vagy szebb szmokat is alkalmazhattak volna, a kzpkonzolra pedig egyszeren rtetlenl nztem. Az ugyanis bizonyra biztonsgi szempontbl biztosan nagyon praktikus, hogy a CD-s rdi hrom rszbl ll, de mindez rosszul nz ki. A Focus stlusos belseje utn legalbbis jobbat vrtam. Szerencsre a trknlat mr az elvrsaimnak megfelel volt, gy erre semmi panaszom nem lehet. Ugyan kt ris egyms mgtt mr nem fr el rendesen, de a kategrijban az egyik legtgasabb aut az j Fiesta, teht csak dicsrni tudom. Termszetesen htul vllban szks t utas esetn, minden ms helyzetben viszont nagyon knyelmes. Az lsek szintn megfeleltek az elvrsaimnak, br kemnyek egy kicsit, de ignyes krpitozsak, s hossz tvon is szrevtlenek. A htskra is ez igaz, csak ezek mg dnthetk is, gy tetszs szerint nvelhet az alapban 285 literes csomagtr. Az ide kerl trgyak szmra mr nem tl ignyes bortst talltak ki, gy nem kell azzal foglalkozni, hogy krt tesznk a krpitozsban, ez pedig nekem tetszett. Az ugyanis elfordulhat, hogy nem tiszta dolgot szllt vele az ember, ekkor pedig mr a manyag sznyeg a hasznos. No erre a szintre mg nem jutott a Fiesta, de az dicsretes, hogy a hts lsek htoldaln nincs krpit.
Egy semmireval extra
Sajnos, azonban az aut szmos kiss furcsa dologgal szolglt mr a bels tvizsglsakor. A csomagtartfedl ugyanis nyithat bentrl egy jl lthat gombbal, vagy kintrl a kulccsal, ez utbbi azonban ltalban csak tbbszri prblkozsra sikeredett. A nem tl szp kilincsek viszont nagyon tletesek, fleg az a szoksos Ford megolds, hogy a benyomsukkal lehet a zrat reteszelni. A hifi hrmas megosztsa azonban nagy tletnek tnik, persze gy nem rdemes kilopni, de egy dolgot azrt nem rtettem. Ez pedig az, hogy mirt a CD kerlt legfellre, mivel a rdi vltgombjait elvileg gyakrabban hasznltam, mint ahogy a CD-t cserltem. Az is kiss bizarr, hogy a kormny mellett lv vezrlflet nehezebb volt elrni, mint magt a hifit, vagyis ennek az extrnak semmi rtelme. Br sokak szerint ez azrt kell, hogy ne kelljen elengedni a kormnyt, de ez sem igaz, mivel annyira rossz helyen van, hogy annak nyomkodsa kzben sem fogtam a volnt.
Ghia: a nv magrt beszl
Ezek teht a negatvumok, azonban az pozitv, hogy a Ghia felszereltsg Fiestba belezsfoltak mindent, ami a sokkal nagyobb autkban sem szria. Igaz ez elvrhat a cscsvltozattl, de akkor is meglep egy kisauttl, amely radsul az rval sem ijeszti el a vsrlkat. Ez az aut ugyanis kicsivel tbb mint 3 milli forint, amely a rengeteg extrt nzve nem is sok. A kocsiban ugyanis van ngy lgzsk, blokkolsgtl, CD-s hifi, lgkondi, elektromos ablak s tkrmozgats, kzpontizras riaszt, meg miegyms. Nagyon hasznos mg a ngy irnyban llthat kormny, s a fel-le is mozgathat vezetls, ugyanis gy mindenki megtallhatja a neki legkedvesebb vezetsi pozcit. Kln felhvtk a figyelmet az els fthet szlvdre, amely kategrijban egyedlll, emellett mg taln a ngy kdlmpa, s az alufelnik rdemelnek emltst. Az aut teht minden extrt megkapott, ami manapsg szmt a vsrlk krben s ezzel mr egy igen magas knyelmi s biztonsgi szintet tud biztostani.
Elvileg frge
Ez mind nagyon szp, de az aut innentl kezdve nem tl meggyz, elssorban motorikusan elmarasztalhat. Szerencsmre ltem mr jnhny 1.4-es autban, s azok kzt ez csak az tlagot kpviseli. Taln egy feltnen rosszabb gp van az ismerseim krben ez pedig pont egy 1.4-es Escort, amelyet mg a hasznlja is szid, csak ht cges, gyhogy nem tudja lecserlni. Az j Fiestval kapcsolatban az ember pedig azt hinn, hogy a kis kasztni miatt az tlagos nagysg motor biztosan nagyon frge, fleg vrosban. Na erre mg az tvtelekor fel is hvtk a figyelmemet, hogy nagyon figyeljem meg, milyen jl megy. Ehhez kpest n meg azt vettem szre, hogy alapjrat krnykn nagyon nyomatkszegny, aztn br 2000 krnykn elkezd hzni, de 5000 felett mr jra fokozatosan begyengl. Prgetni teht nem nagyon rdemes, mivel ilyenkor csak a hangja n az egekbe, a gyorsts tern nem alkot maradandt.
reguras vezetsi lmny
A f baj viszont az, hogy nagyon alacsony fordulatszmon is elg gyatra, gy az egyik kollgm viszonylag sokszor lefulladt vele. Szerencsre a gzpedl ez ellen dolgozik, ugyanis olyan rzkeny, hogy elg nehz vele finom gzt adni, mr egy kis gzfrccsnl is felugrik a fordulatszm 2000-2500-ig. A kuplung azonban ehhez kpest egy kicsit durva, gy tnyleg csak a rutinosabbaknak megy azonnal a lefulladsmentes kzlekeds, de a kocsi mentsgre el kell mondanom, hogy n azrt elkerltem az ilyen legseket. Ha tl vagyunk az elindulson, akkor mr egy jl autzhat Fiestt kapunk, amely alul itt-ott jl hz s csendes. A begrt frgesg azonban mg mindig elmarad, ezrt tovbbra is csak tlagosnak neveznm a kpessgeit, sportos menetteljestmnyek nem rhetek el. Mg a prgets se hasznl, br az els kt fokozatot teljesen kihzatva, azrt a lmpknl jl el lehet vele indulni. Az aut teht inkbb nyugodt vrosi kzlekedsre alkalmas, arra viszont tkletesen. A kormnya pontos, a fke jl fog, a futm arnylag jl simtja el az thibkat, a vltja meg remek.
Kivl vlt
Bvebben kifejtve a kormny nagyon megnyerte tetszsemet, hiszen a rsegts mrtke idelis, a pontossgval sincsen gond, s az aut fordulkony is. Emellett mg az ers fkre is bszke lehet a Fiesta, amely nagyon hatrozottan s jl adagolhatan lasstja a kocsit, ez akr tbbre is kpes lenne. A futm kiss lgyabb hangols, knyelmes s csendes, gy szrevtlenl teszi a dolgt. A legnagyszerbb azonban a vlt, amely elsre furcsa volt, hiszen egsz magasra felnylik a kar. Mr-mr a rali autk jutottak eszembe, ahol direkt minl magasabbra felhozzk a vltt, hogy kormny kzelben legyen a gyors tnyls miatt. A kapcsolgats kzben aztn arra is rdbbentem, hogy maga kar mozgsa is a versenyautkhoz hasonlt, olyan a megvezetse, mint a ngyes villamosnak. A vlt teht minden sebessgbe knnyen bemegy, viszont a hatrozott skok miatt az tdikbe nem lehet csak gy lazn kinyomni, hanem szpen kivitelezett mozdulattal kell elszr jobbra, majd elre nyomni. Sokaknak ez bizonyra nem tetszik majd, hisz ngybl tbe akad a vlt, de ezt a jelensget szerintem meg lehet szokni, s a mozdulatot be lehet tanulni. Ez az ra annak, hogy egybknt bombabiztosan megvezetett a kar.
Amikor mr elvette a kedvem
Ez az tdikes megakads azonban nekem is sszejtt nha autplyn, s valban egy kiss zavar, csak remnykedni tudok benne, hogy idvel megszoktam volna. Az a baj, hogy erre a vltsra nagy sebessgnl elgg szksg van, ugyanis tdikben emelkedn gyorstani a kocsit annyira lehetetlen, mint, hogy Britney Spears szz. Br a sebessget kpes megtartani, de hiba mentem r 100-zal, vagy 150-nel egy emelkedre, gyorsulni mr kptelen volt a kis Fiesta. A dolog rdekessge, hogy ugyanezen az emelkedn egy nappal utna az 1.4-es D4-D Yaris-szal 110-rl felmsztam 159-re, teht a Fiesta motorjrl alkotott vlemnyem fokozatosan romlott. Br a 168 km/rs vgsebessgt hozta, de erre is nagyon lassan gyorsul fel, inkbb csak 150-ig szereti a tempt. Persze leejtn lefel akr 180-ra is kpes, de a jobb 1.4-esek alapban mennek ennyit, st nmelyik a kt kilba is belekergethet.
Van ahol kevesebbet vrtam volna
A szernyebb kpessgei miatt ezek utn nem sok rtelmt lttam elmenni egy hegyi szerpentinre, mivel igazn gysem az szmt, hogy milyen sportosan megy. Inkbb az a lnyeges, hogy fiatalok els kocsijnak tkletesen alkalmas, normlisan s knyelmesen lehet vele kzlekedni. Taln mg hossz tvra sem rossz, hiszen ilyenkor is csak a sebessgmnisoknak tnik fel, hogy nem megy szguldva, de a szablyos sebessgeket tudja. A msik nagyon fontos dolog egy ilyen autnl a fogyasztsa, mivel nem mindegy mennyibe kerl a fenntartsa. No ilyen tren sem nagyon vitzkedett a Fiesta, br a 8,4-es tlagra azt sem lehet mondani, hogy nagyon sok. Inkbb csak a menetteljestmnyek fnyben tartom ezt tbbnek a kelletnl, na meg azrt, mert viszonylag sokat mentem vele autplyn.
Megri a pnzt, de a dzel jobb vlasztsnak tnik
A fogyaszts teht trhet, s a motoron kvl az egsz autval igazbl nem volt klnsen bajom. A vezetse elg knny, br itt is meg kell emlteni a lefulladsra val hajlamot, az utazs vele nagyon knyelmes. A felszereltsge pazar, teht mindent egybe vetve ez az aut r ennyit, br hrom millirt mr eggyel nagyobb kategriba is lehet kacsingatni, de ott egy alap gpet nhny extrval adnak ennyirt. n azonban ha Fiestt vennk, akkor egyrtelmen az 1.4-es turbdzel mellett raknm le a voksomat, mert az majdnem gy megy, s cserbe nem eszik, amely mg vonzbb tesz egy vrosi kisautt.
A kpek nagy mretben
Szmold ki a sajt Casco-d!
Kls: 8 |
Bels: 8 |
Knyelem: 8 |
Felszereltsg: 9 |
Motor: 7 |
Fk: 9 |
Futm: 8 |
Kormny: 8 |
Vlt: 9 |
Menettulajdonsgok: 7 |
Fogyaszts: 7 |
r/rtk: 8 |
Motor: soros, 4 hengeres, hengerenknt 4 szelepes benzinmotor |
Hengerrtartalom: 1388 ccm3 |
Max. teljestmny: 80 LE / 5700 ford./perc |
Max. forgatnyomatk: 124 Nm / 3500 ford./perc |
Meghajts: elskerkhajts, tfokozat kzivlt |
Hossz / szlessg / magassg: 3915 mm / 1680 mm / 1460 mm |
Tengelytv: 2485 mm |
Sajt tmeg: 1035 kg |
Csomagtart mrete: 285 / 950 l |
zemanyagtank mrete: 45 l |
Gyorsuls 0-100 km/h: 13,2 s |
Vgsebessg: 168 km/h |
Fogyaszts (vros/orszgt): 8,6 / 5,5 l/100 km |
Tesztfogyaszts (vegyes): 8,4 l/100 km |
Modell ra: 3 025 000 Ft | |