Half-Life2
playware 2005.03.23. 19:32

Majd kt vvel ezelõtt egy elg sejtelmes kp jrta be a vilgot, melyrõl biztosan lltottk, hogy a Valve mûhelybõl kerlt ki s melyen egy fesztõvas lehetett megcsodlni. Egy egyszerû trgy ekkora figyelmet mg nem kapott a jtkvilgban semmi, m pr httel ezutn jtt a nagy durrans, melyre szerintem sokan emlkezni fognak, amg csak lnek: bejelentettk hivatalosan is a Half Life msodik rszt.
Botrnyos kezdetek
Bizonyra mindenki emlkszik arra a botrnyra, melyben legfõkpp a Valve volt rdekelt 2003 õszn. Trtnt ugyanis, hogy a 2003-as E3 alkalmval bejelentettk a nagy alkotst, a Half Life 2-õt, mely addig soha nem ltott lehetõsgeket trt elnk. Ezeket vide bejtszsokkal prezentltk, melyrõl lltotta minden Valve munkatrs, hogy bizony ingame felvtelek. A kiadsi dtum is ki lett tûzve, a bûvs szm szeptember 30-a volt. Teltek mltak a hetek, hnapok, jttek szpen a kpek, videk rendesen, tzeltk a jtkosokat, amennyire csak lehetett, de a kiadsi dtumtl nem lltak el a ksztõk, pedig nem kevs pletyka szintû utals volt arra, hogy bizony szinte semmilyk sincs mg kszen. Vgl mindssze egy httel a bûvs dtum elõtt bejelentettk, hogy ksni fog az alkots. Ez mindenkit megrzott, de gy tûnik egy ember (vagy csoport, ez a jogi krds mg tisztzatlan) ennyivel nem rte be. Bejutott a Valve belsõ rendszerbe, azon bell is a legfõbb fejes Gabe gpbe, ahonnan tbb gb-nyi adatot tulajdontott el, kztk a teljes source forrst s az addig elkszlt jtk teljes anyagt. A magt akkor ANON-nak kikiltott hacker azt kvetelte a fejlesztõktõl, hogy ismerjk be: a jtk soha nem lt azon a kszltsgi fokon, hogy azt kiadjk szeptemberben, valamint az E3-as prezentci csals volt, minden le volt elõre scriptelve. Ezt a cg nem tette meg, gy az illetõ a teljes anyagot kiadta s minden illzi szertefoszlott. A jtkosok dhsek voltak, a Valve pedig knytelen volt sznt vallani. Beismerte a vdak igazsgtartalmt s heves nyomozsba kezdett azrt, hogy kiderljn ki, vagy kik voltak az gy htterben. Az illetõ azta megkerlt s jelenleg is rendõri õrizetben vrja a brsgi trgyalst a jtk pedig, ha nehezen is, de elrte az arany sttuszt s megindult a sokszorostk fel. De a klvrinak mg nincs vge.
Botrnyos folytats
Az eddigi kis trtnet gy tûnik nem volt elg a Valve "szakembereinek". Pr httel a tervezett arany fokozat elõtt ugyanis kitalltk azt a nemes egyszerûsggel hlyesgnek nevezhetõ lpst, hogy bizony csak s kizrlag internetes aktivlssal lehet hozzjutni a jtkhoz, mskpp nem lehet majd hasznlni. Ezt a trkkt a Windows XP esetben mr eljtszottk, mely utn a warez vltozatok visszaszorulsa elmaradt, az ideges tulajdonosok viszont elg agresszv llapotban tmadtk a telefonos gyflszolglatot, hogy mirt is kell nekik ezzel szenvedni. gy tûnik a marketing osztly igyekezett tlszrnyalni a fejlesztõk s a fõnksg meggondolatlan lpseit s gy akartk mg jobban megutltatni magukat a jtkos trsadalom azon rszvel, mely nem rendelkezik internet elrssel. De nincs mit tenni, megtrtnt mindez, aki megvette a jtkot, azoknak elenyszõ rsze szidhatta is a Steam rendszert, mely az aktivcirt volt felelõs. Nem elg, hogy nem brta a kiszolglsokat vgrehajtani, de mg le is fagyott, annak rendje s mdja szerint. Ez trtnt a szerencssebbekkel, volt olyan eset is, ahol alapvetõen nem mûkdtt ez a szolgltats. Tbb teleptsi hinyossgra is fny derlt, gy azt kell mondjam a Valve lehet, hogy jtkot tud fejleszteni, de hogy a jtkosokat azokat nem szereti az is biztos, csak a pnzket. Errõl tanskodik a Bronze csomag tartalma is, melyben egy darab DVD tok s t paprtokba helyezett cd (mr ha mind benne volt persze) kapott helyet s valami kziknyvnek csfolt papr fecni, mely az alapvetõ teleptsi utastsokat tartalmazta, ennyi. Az is elg felhbort, hogy ha valaki a Steam rendszern keresztl veszi meg a programot, az is ugyanannyit fizet rte, mint ha megvenn azt a boltban. gy ez gyakorlatilag rtelmt veszti, hisz ki mondana le arrl, hogy meglegyen a rendes, csomagolt vltozata. Az aktivlsos mka, ahogy azt sejteni lehetett, nem hozta meg a vrva vrt eredmnyt, alig fl nappal a globlis aktivls megkezdse utn mr kint is volt az illeglis csatornkon a game warez vltozata, mely azta kedveltebb rucikk vlt, mint a boltban fellelhetõ eredeti termk. Ennyit a dolgok htterrõl s a hozz nem rtsek taglalsrl, nzzk meg annak az 5 vnek a termst, mely sorn vgre alakot lttt az a jtk, melyet minden bizonnyal az elsõ rsszel fogunk egy lapon emlegetni mg hossz vekig.
Aktivls ksz, induls!
Akrcsak a Counter Strike Source esetben, itt is mellõztek az indtsnl mindenfle felesleges hatskeltõ ltvnyelemet, ami alaposan feljavtja a feelinget, hisz nem egy game alkalmazta mr a csicss intrkat s menrendszereket azrt, hogy a jtk lnyegi hibit elrejtsk. A menrendszer szinte teljesen ugyanaz, pr aprsg vltozott, a belltsok igen szles krben konfigurlhatk, gy minden rendszerre knnyedn be lehet lõni a gammt. Mivel egy egyjtkos kldetsekbõl ll gamerõl van sz, ezrt ne is keressnk multiplayert, pedig van, mindssze pr sort kell begpelni a konzolba s ip cm alapjn brki fellphet a delikvens gpre egy kis spontn deathmatchre. A kalandjaink hasonlan kezdõdnek, mint ahogy az a Doom 3 esetben volt. Megrkeznk az llomshelynkre, majd nekiindulunk az adminisztrcis hercehurcnak. Itt szakad el a trtnet a mr megszokott klisktõl s csap bele egybõl a dolgok sûrûjbe. Termszetesen mr mindenki ismeri az arcunkat s az elõzõ kalandozsunk lnyegi rszeit (nha elg cspgõsre sikeredett ez a momentum, kr rte). Nem is csoda ht, hogy valamennyi nagyfejes elkezd ldzni minket. Alig, hogy megrkeznk, az ellenllk egybõl felveszik velnk a kapcsolatot, majd irny a transzportlsi ksrleti labor, ahol egy sikeres teszt utn nlunk elromlik valami (mirt ne) s pr remekl betett sejtetõs rszlet utn indul a hajsza az idõvel s a rosszarcokkal az informcikrt s a tllsrt, mely sorn csatornkat, barlangokat s egy ksrtet vrost is meg kell majd jrnunk, mindezt a linearits szellemben. Sokkal szvesebben vettem volna, ha ezernyi klnfle mdon lehetett volna eljutni egyik helyrõl a msikra. Szerencsre azonban ez nem hat ki a hangulatra, sõt, azt gyakorlatilag nem is tudn lerontani, olyannyira jl sikerlt. A textrk vlasztsa, a plyk felptse, a fejtrõk sszetettsge rendkvli programm teszi ezt a jtkot.
Hmm, ez a szrnyike ismerõs nekem valahonnan
A helyszn ezttal nem egy laboratrium s annak krnyke, hanem egy egsz vros (tletes mdon City 17 a neve) s annak elmutldott krnyezete. A rgen megismert szrnyecskk ismt itt vannak s lesben vrjk ldozataikat. A legtbb rm ismerõs lesz majd az elõzõ epizdbl, de j pr j szpsg is helyet kapott. Az elsõ pr plyn az alap monsztkkal tallkozunk majd. A kanlisokban a plafonrl csngõ hossz nyelvû parazitval lesz a legtbb gondunk. Ezek tovbbra is elkapnak mindent, ami a nylvnyuk gybe kerl, mg a robban hordkat is, melyeket sûrûn hasznlhatunk majd ellenk. A kis ngylb llatkk is visszatrnek, akik a fejre tapadva kezdik meg tkezsket, mely sorn zombiknt prblnak minket jobb ltre szenderteni a delikvensek. Ennek egy szinttel feljebb mutldott vltozatval lesz nagyon sok gondunk, nem ritkn kt grnt sem elg az eliminlshoz, mivel egy szemlyre tapadva egy egsz csoportot kell megsemmisteni. A homokos plyaszakaszokon a homok hangyk lesznek majd a fõ ellenfeleink, ezek kpesek replsre is, gy elg veszlyesek, egy pillanatra sem szabad megllni, ha kzttk lavrozunk. A tbb emelet magas rmsgek lesznek a hab a tortn, velk j hosszan fogunk jtszadozni. Ha mr ennyire belemlyedtnk az ellensgek taglalsba, akkor a katonkrl se feledkezznk el, velk is sok lesz a baj, de szerencsre az eszk krptol majd minket. Jl cloznak s tbb kevsb rtelmesen gondolkodnak, legalbbis medium fokozaton. A taktika tovbbra sem az erõssgk, de a goly elõl mr igyekeznek fedezket tallni. Elg sok jrmûvet hasznlnak majd fel ellennk, kzlk a legerõsebbnek a helikopter s a blna keresztezsbõl ltrejtt hibrid lesz, melynek vezetõjt szinte csak RPG raktkkal tudjuk jobb ltre szenderteni. Persze nem kell flteni minket, igen tg lesz a felhozatal fegyverek tern. Alapbl egy kis kaliberû pisztolyt kapunk, melyet nem sokra egy automata szpsg kvet, majd a ksõbbiekben megkapjuk mg a grntokat, a nylpuskt, a snippert, az erõsebb automata gpgyt, a shotgunt, az elmaradhatatlan hat tltnyes revolvert s persze a gravitcis eszkzt is. Nem rt majd jl beosztani a lõszermennyisge, mert hiba a sok monszta irt, ha a muncibl keveset vihetnk magunkkal.
A forrs ereje
A grafikus motor a direkt ehhez a jtkhoz kifejlesztett Source engine, melyet mr nem egy cg licenszelt, kztk azok is, akik a Vampire: The Maskuerade - Bloodlines fejlesztsrt is feleltek, õk ezzel a programmal egy idõben adtk ki alkotsukat. A grafikus motor rengeteg korszakalkot jtst tartalmaz s a teljes hats valban forradalminak mondhat, akrcsak anno a Doom 3, mikor azt bemutattk. A legfõbb elõnye az, hogy nem kell egy egsz erõmû a tkletes s rszletes futtatshoz (nem gy, mint pldul a Medal Of Honor Pacific Assault esetben), sõt, a Direct X verziknak megfelelõ effektezs is llthat benne, gy rgebbi krtykon feleslegess vl szmtsi feladatokat elkerli. Ennek sajnos van egy rnyoldala is, melyrõl nem lehet egyrtelmûen eldnteni, hogy azrt trtnt gy, mert a Geforce FX szria DirectX9-es teljestmnye alacsony, vagy mert egyszerûen az ATI pnzelte a projectet. A lnyeg annyi, hogy mg utbbi gyrt krtyin tkletesen futnak a legjabb effektek, addig az Nvidia krtyk nagy rszn csak a 8.1-es megvalsts rhetõ el alapbl. Optimalizci, na de milyen ron! Szerencsre lelkes emberek mr megtalltk a megoldst, mely sorn knnyedn tllthat a megfelelõ verziba a megjelents minõsge. Ehhez csak el kell indtani a Steamet, majd a HL2 menponton egy jobb gombot nyomunk, properties, megnzzk a bõvtett lehetõsgeket s berjuk: -dxlevel 9. A karakterek mozgst igyekeztek a legjobban kzelteni a realitshoz, ennek megfelelõen a lpsek valban a padln trtnnek, nem csak lescriptelt mozdulatsorokrl van sz. Az arcmimika a legnagyobb fejleszts, amit az utbbi idõben volt szerencsm ltni. Az rzelmek valban megjelennek a szereplõk arcain, br nem mindegyiken, ltszik, hogy sok munkt lehagytak az idõ szûkssge miatt. Erre utal az is, hogy a hullkon lazn t lehet gzolni, sõt, a ktelek j rsze csak kt ponton szilrd, egybknt brmi tmegy rajta.
Ha ezt Newton ltn
Ahogy azt mr j pr ve megszokhattuk, a hangulat elengedhetetlen kellke lehet a realits. Ehhez mind a grafikt, mind a fizikt t kell alaktani gy, hogy az a jtkosnak a leginkbb visszaadja, amit ltni szeretne. Ebbõl az elgondolsbl tbb cg is elkezdte sajt fizikai motorjt kszteni, melyek kzl a legnpszerûbbnek a Havok engine bizonyult. Segtsgvel olyan szintû fizikai megvalsulst lthat a gamer, melyet egy hasonl gamma sem tudott felmutatni eddig. Kezdjk taln az elsõ s egyben a legfontosabb dologgal, a fa kezelssel. Gyakorlatilag ami fbl kszlt, azt mi leamortizlhatjuk, sõt, a golynk t is megy rajta! Ha a clszemly egy ilyen anyagbl kszlt fedezket hasznl, akkor csak a pontossgunkat befolysolhatja, a hats az megmarad. Az veg is elg szpen lett kezelve, knnyedn trhetnk ssze brmit, ami ebbõl az anyagbl kszlt, de ha csak textraknt van jelen, akkor hasonlan mûkdik, mint a fal. Ez kiss illzi rombol, mert ezt is a hatridõ betarts rovsra rom. Kln figyelmet rdemelnek az aprbb dolgok is, melyek ugyan nem tl ltvnyosak, de elg fontosak ahhoz, hogy az ember a lehetõ legtbb dolgot meg tudja valstani. Vgre hasznlhatjuk a keznket, mellyel felvehetjk a kisebb trgyakat s megfelelõ fegyver hjn akr ezeket is doblhatjuk. Persze ebben is maradt rendesen kidolgozatlansg, hiba doblok meg egy tglval egy embert, az jformn meg se moccan, mintha a falnak dobtam volna. Ezt a lehetõsget inkbb logikai fejtrõk megoldshoz hasznlhatjuk majd, mikor pldul hordkat kell levinnnk egy kis ketrecbe, hogy azok felvigyk neknk a rmpt. Mivel levegõ van a hordkban, ezrt mindig a vzfelsznre trekednek majd. rdekes fegyvernk lesz majd a gravitcis eszkz, mellyel nagyobb trgyakat emelgethetnk, de igen veszlyes fegyverknt is lehet kezelni. Ha felvesznk vele egy robban hordt, vagy egy gzpalackot, akkor azt erõteljes robbans ksretben juttathatjuk a vgcljhoz, de a krfûrsz pengje is alig okoz kevesebb puszttst, ha felvettk, akkor az ellenfeleinket kettvghatjuk vele, miutn elhajtottuk azt. A jrmûvek kezelse sokban hasonltott a Far Cry-ban mr megzlelt feelinghez, de vlemnyem szerint sokkal jobban sikerlt annl. A motorcsnaktl fggetlenl mozgunk, melyet a kameranzet ugrlsai fognak rzkeltetni velnk. Ha felborulunk, akkor is ki kell szllnunk, nem dob ki minket a gp, hogy gyorsan lltsuk talpra, ha a gravitcis fegyvernk nincs kznl, akkor bizony neknk annyi. A turb hasznlata elengedhetetlen lesz nem egy kldets alatt, legtbbszr csak gy juthatunk tovbb.
Tc-tc, vagy valami ms?
A Half Life elsõ rszt sokan brltk a zenje miatt, nem kevesen kikapcsoltk azt, mivel a stlust nem kedveltk. Azt kell mondjam, ha valakinek a mostani felhozatal sem tetszik, akkor nem tudom milyen matria illik alfests gyannt a jtk al. A legjobb helyzetekben a legjobb dallamok csendlnek fel, olykor buzdt, mskor nyomaszt hangulatot keltve bennnk. A hangok sszevlogatsa is profi munka, br tbb darabot az elsõ rszbõl vettek t, azrt elg sok jtst vittek bele. A klnbzõ anyagokkal mrt klcsnhatsok remekl lettek kivitelezve, radsul a minõsggel sincs gond. Elg szles krben konfigurlhat a bellts a fejhallgattl kezdve a sima kettõs hangszrkon t az 5.1-es hangrendszerrel jtszk hardverig mindent pontosan belõhetnk, mg azok minõsgt s hangerejt is.
Vgre!
Bizony, vgre. Azt kell mondjam olyan jtkot kapott kzhez a jtkos kzssg, melyrõl legalbb annyit beszlnk majd a jvõben, mint annak elsõ rszrõl. Ezt fõleg abbl gondolom, hogy napokon bell a teljes HL2 SDK (software Development Kit) is ki lesz adva, melynek megrkezse utn modifikcik radatra szmthatunk. rdemes visszaemlkezni pldul az elsõ rszre plõ Counter Strike sikerre, mely a mai napig a legnpszerûbb mod a vilgon. Ha a Valve nem rontotta volna el az egszet a hazugsgaival s a meggondolatlan lpseivel, akkor minden idõk legjobb szoftverhez a legjobb marketing is jrulhatott volna, valamint a legnagyobb eladsok. gy viszont csak azok tudjk beszerezni, akik hajlandak a Steam nvre keresztelt borzadllyal szenvedni azrt, hogy egy htre teljesen elvonulva a klvilgtl belevessk magukat a fõhõs, Gordon Freeman legjabb kalandjaiba.
|